Convertizoare INVT universale. Ghid de pornire rapida

Acest ghid descrie pe scurt cablarea externa, terminalele, panoul de comanda,pornirea rapida,setarea parametrilor comuni,si principalele defecte si soluții ale convertizoarelor de frecventa INVT de joasa tensiune (inclusive GD10, GD20, GD27, GD30, GD100, GD200A, GD270)

Vizitati www.invt.com pentru mai multe informații si download.

 Atentionare

Acest ghid oferă doar informațiile de bază privind instalarea și punerea în funcțiune. Nerespectarea instrucțiunilor de siguranță și a instrucțiunilor de instalare și punere în funcțiune din documentația relevantă poate duce la accidente cum ar fi deteriorarea echipamentului, vătămarea corporală sau chiar moartea.

Numai profesioniștilor instruiți și calificați li se permite să efectueze operațiuni conexe.

 Pericol

Nu efectuați nicio operațiune, inclusiv cablarea, inspecția sau înlocuirea componentelor atunci când se află sub tensiune. Înainte de a efectua aceste operațiuni, asigurați-vă că toate sursele de alimentare de intrare au fost deconectate și așteptați cel puțin timpul desemnat pe VFD sau până când tensiunea magistralei DC este mai mică de 36V.

Timp minim de așteptare

Model de convertizor

5 minute

1PH 220V 0.2–2.2kW; 3PH 220V 0.2–22kW; 3PH 380V 0.75–110kW

15 minute

3PH 380V 132–315kW

20 minute

3PH 380V >355kW

 

Cablare periferice

GD270, convertizoare INVT conectare echipamente externe

Schema electrica. Descriere borne

GD270, convertizoare INVT - schema electrica PNP

Borna

Descriere

Bornele circuitului principal

R, S, T
(or L, N)

3ph (sau 1ph) borne c.a., conectate la rețea

U, V, W

3ph (sau 1ph) borne de ieșire c.a., conectate la motor

P1

P1 și (+) conectate la bornele bobinei externe c.c.

(+) și (-) conectate la bornele externe ale unității de frânare sau a barelor c.c. comune.

PB și (+) conectate la bornele externe ale rezistenței de frânare.

(+)

(-)

PB

Borna PE GD270

Borna PE. Bornele PE ale fiecărui echipament trebuie conectate corespunzător la priza de pământ.

Bornele circuitului de comandă

+10V

Sursă locală de 10V

AIn

Intrare analogică. Tipul de intrare predefinit este de tensiune, care poate fi schimbat cu ajutorul jumperului corespunzător, a DIP switch-ului, sau a parametrilor.

GND

Referința pământului pentru +10V

AOn

Ieșire analogică. Gamă: 0–10 V sau 0–20 mA

ROnA

Ieșire pe releu. ROnA: NO; ROnB: NC; ROnC: comun

Capacitate contact: 3A/AC 250V, 1A/DC 30V

ROnB

ROnC

HDO

Capacitate de comutare: 50mA/30V. Gama frecvență pe ieșire: 0–50kHz

COM

Referință pământ pentru +24V

CME

Bornă comună pentru ieșire pe colector in gol; conectată in scurt pe COM din fabrică.

Y1–Yn

Capacitate de comutare: 50mA/30V. Gamă de frecvență pe ieșire: 0–1kHz

485+

Port de comunicație semnal diferențial RS485. Interfața standard de comunicație trebuie să utilizeze perechi de conductoare torsadate si ecranate. Alegeți dacă utilizați rezistență de capăt 120Ω pe RS485 folosind DIP switch-ul sau jumper-ul.

485-

PE

Bornă de împământare

PW

Bornă pentru alimentare din sursă externă pentru circuitele de intrări digitale. In mod NPN, conectați în scurt PW și +24V. In mod PNP, conectați in scurt PW și COM.

+24V

Sursa internă a convertizorului. Curent maxim: 200mA

S1–Sn

Intrări digitale

Impedanță internă: 3.3kΩ

12–30V tensiune acceptată

Borne bidirecționale de intrare, permit ambele moduri de conectare NPN și PNP.

Frecvență maximă acceptată: 1kHz

Intrări digitale programabile, funcții ce pot fi setate accesând parametrii aferenți.

HDIA

Canale pentru impuls de înaltă frecvență sau intrări digitale.

Frecvență maximă: 50kHz

Rata de serviciu: 30%–70%

Acceptă intrare encoder în cvadratură când ambele intrări HDIA și HDIB sunt disponibile, cu funcție de măsurare a vitezei.

HDIB

+24V—H1

Intrări Safe torque off (STO) (oprire în siguranță a cuplului).

Intrare redundantă STO, conectate la contact extern NC. Când contactul se deschide, STO acționează și convertizorul oprește cuplul pe ieșire.

Utilizați conductoare ecranate pentru intrarea de securitate, lungime max. 25m.

Terminalele H1 și H2 sunt conectate in scurt cu +24V, implicit. Înlăturați puntea de pe terminale înainte de a utiliza funcția STO.

+24V—H2

 

Panouri de comanda

Panou LED

Convertizor GD270 - Panou LED

Panou LCD

GD270, convertizoare INVT - Panou LCD

Pornire rapidă

Verifică înainte de a pune sub tensiune

Asigurați-vă că toate terminalele au fost conectate în siguranță.
Asigurați-vă că puterea motorului se potrivește cu puterea VFD.

Operare la prima punere sub tensiune

După confirmarea corectitudinii conexiunilor si puterii, conectați întrerupătorul alimentării c.a. pe partea de intrare in convertizor, pentru a pune sub tensiune convertizorul. Utilizând de exemplu un panou, acesta afișează 8.8.8.8.8. la punerea sub tensiune apoi frecvența setată (50.00 în exemplu), indicând că convertizorul a fost inițializat si e gata de pornire. (Pentru detalii despre alte tipuri de panouri verificați manualul complet al gamei respective).

Convertizor de frecventa GD270 INVT afisaj LED

Diagrama de pornire rapidă este următoarea:

Diagrama punere sub tensiune GD270 INVT

Setarea funcțiilor parametrilor principali

Următoarele descriu pe scurt doar câțiva parametri comuni de funcții și valori tipice.
"○" indică faptul că valoarea parametrului poate fi modificată atunci când VFD este în stare oprit sau în stare de funcționare.
"◎" indică faptul că valoarea parametrului nu poate fi modificată atunci când VFD este în stare de funcționare.
"●" indică faptul că valoarea parametrului este detectată și înregistrată și nu poate fi modificată.
(VFD verifică automat și restricționează modificarea parametrilor, ceea ce ajută la prevenirea modificărilor incorecte.)
Notă: Parametrii de funcţionare pot varia în funcţie de produs. Pentru detalii, consultați versiunea completă a manualului produsului.

Parametri

Cod funcție

Nume

Descriere

Implicit

Modif.

P00.00

Mod de control viteză

0: Control vectorial fără senzor (SVC) mod 0

1: Control vectorial fără senzor (SVC) mod 1

2: Mod control vectorial spațial al tensiunii

3: Mod control in buclă închisă

Depinde de model

P00.01

Canal comandă pornire

0: Panou (tastatură)

1: Borne

2: Comunicație

0

P00.03

Frecvența maximă pe ieșire

P00.04–400.00Hz

50.00Hz

P00.04

Limita superioară a frecvenței de lucru

P00.05–P00.03 (Frecvența maximă pe ieșire)

50.00Hz

P00.05

Limita inferioară a frecvenței de lucru

0.00Hz–P00.04 (Limita superioară a frecvenței de lucru)

0.00Hz

P00.06

Canal setare comandă de frecvență A

0: Panoul propriu

1: AI1 (Potențiometrul de pe panou)

2: AI2 (Corespunzător bornei AI)

3: AI3

4: Impuls de înaltă frecvență HDI

5: Program PLC simplu

6: Trepte de viteză

7: Control PID

8: Comunicație Modbus

0

P00.07

Canal setare comandă de frecvență B

2

P00.10

Frecvența setată de pe panou (tastatură)

0.00 Hz–P00.03 (Frecvența maximă pe ieșire)

50.00Hz

P00.11

Timp accelerare
ACC 1

0.0–3600.0s

Depinde de model

P00.12

Timp decelerare DEC1

Depinde de model

P00.13

Direcția de rotire

0: Funcționează în direcția predefinită.

1: Funcționează în direcția opusă.

2: Dezactivează rotirea inversă.

0

P00.15

Autotuning parametrii motor

0: Fără

1: Autotuning rotațional

2: Autotuning static 1

3: Autotuning static 2

0

P00.18

Restabilirea parametrilor

0: Fără

1: Revenire la setările din fabrică

2: Șterge declanșările

3: Blochează toate codurile de funcții

0

P01.00

Mod de pornire

0: Pornire directă

1: Pornire după frânare c.c.

2: Pornire după urmărire vitezei

0

P01.08

Mod de oprire

0: Decelerare până la oprire

1: Oprire liberă

0

P01.09

Frecvența de start a frânării c.c. pentru oprire

0.00Hz–P00.03 (Frecvența maximă pe ieșire)

0.00Hz

P01.11

Curentul c.c. de oprire

0.0–100.0%

0.00%

P01.12

Timpul de frânare c.c. pentru oprire

0.00–50.00s

0.00s

P01.18

Protecție la comanda de pornire prin borne la punerea sub tensiune

0: Comanda prin borne este invalidă la punerea sub tensiune

1: Comanda prin borne este validă la punerea sub tensiune

0

P02.00

Tip motor 1

0: Motor asincron (AM)

1: Motor sincron (SM)

0

P02.01

Putere nominală
 AM 1

0.1–3000.0kW

Depinde de model

P02.02

Frecvența nominală
AM 1

0.01Hz–P00.03 (Frecvența maximă pe ieșire)

50.00Hz

P02.03

Turație nominală
AM 1

1–60000rpm

Depinde de model

P02.04

Tensiune nominală AM 1

0–1200V

Depinde de model

P02.05

Curent nominal AM 1

0.8–6000.0A

Depinde

P02.15

Putere nominală
SM 1

0.1–3000.0kW

Depinde de model

P02.16

Frecvența nominală
SM 1

0.01Hz–P00.03 (Frecvența maximă pe ieșire)

50.00Hz

P02.17

Număr de perechi de poli SM 1

1–128

2

P02.18

Tensiune nominală SM 1

0–1200V

Depinde de model

P02.19

Curent nominal SM 1

0.8–6000.0A

Depinde de model

P02.23

Counter-emf  SM 1

0–10000

300

P03.00

Amplificare proporțională in bucla de viteză 1

0.0–200.0

20.0

P03.01

Timp integral in bucla de viteză 1

0.000–10.000s

0.200s

P03.03

Amplificare proporțională in bucla de viteză 2

0.0–200.0

20.0

P03.04

Timp integral in bucla de viteză 2

0.000–10.000s

0.200s

P03.09

Coeficient proporțional în bucla de curent P

0–65535

1000

P03.11

Metode de setare a cuplului

0: Control cuplu invalid

1: Panou (P03.12)           2: AI1

3: AI2                      4: AI3

5: Impuls frecvență HDI

6: Cuplu in trepte multiple

7: Comunicație Modbus

Notă: O valoare diferită de zero indica utilizare control cuplu.

0

P04.01

Amplificare cuplu motor 1

0.0%: (Amplificare automată), 0.1%–10.0%

0

P04.09

V/F amplificare compensare alunecare motor 1

0.0–200.0%

100.0%

P04.10

Factor de control al oscilației la frecvență scăzută motor 1

0–100

10

P04.11

Factor de control al oscilației la frecvență ridicată motor 1

0–100

10

P05.01

Funcția bornei S1

0: Fără funcție

1: Rotire înainte

2: Rotire înapoi

3: Control cu trei fire (SIN)

4: Rulare lentă înainte (jog)

5: Rulare lentă înapoi (jog)

6: Oprire liberă

7: Resetare defecte

9: Comandă externă resetare defecte

10: Comandă de creștere frecvența (SUS)

11: Comandă reducere frecvență (JOS)

1

P05.02

Funcția bornei S2

4

P05.03

Funcția bornei S3

7

P05.04

Funcția bornei S4

0

P05.37

AI2 limită inferioară

0.00V–P05.39

0.00V

P05.39

AI2 limită de sus

P05.37–10.00V

10.00V

P06.01

Ieșire Y1

0: Invalid

1: În funcțiune

2: Funcționează înainte

3: Funcționează înapoi

4: Rulare lentă

5: Defect convertizor

6: Detecție nivel frecvență FDT1

8: A atins frecvența setată

0

P06.03–

P06.04

Ieșire pe releu

1

P06.14–

P06.15

Ieșire analogică

0: Frecvența de funcționare

1: Frecvența setată

3: Turație (Raportată la dublul turației motorului sincron)

4: Curentul pe ieșire (Raportat la dublul curentului nominal al convertizorului)

5: Curentul pe ieșire (Raportat la dublul curentului nominal al motorului)

6: Tensiunea pe ieșire (Raportată la de 1.5 ori tensiunea nominală a convertizorului)

7: Puterea pe ieșire (Raportat la dublul puterii nominale a motorului)

0

0

P06.16

HDO ieșire impuls înaltă frecventă

0

P06.17–

P06.26

Setare limite de sus si de jos ieșire AO

Pentru detalii, consultați manualul complet al convertizorului.

 

P07.00

Parolă utilizator

0–65535

0

P14.00

Adresă locală comunicație

1–247

Note: Adresa de comunicație a unui slave nu poate fi setată pe 0.

1

P14.01

Rata de transfer de comunicație

0: 1200BPS

1: 2400BPS

2: 4800BPS

3: 9600BPS

4: 19200BPS

5: 38400BPS

4

P14.02

Verificare bit de date

0: Fără verificare (N, 8, 1) pentru RTU

1: Verificare par (E, 8, 1) pentru RTU

2: Verificare impar (O, 8, 1) pentru RTU

3: Fără verificare (N, 8, 2) pentru RTU

4: Verificare par (E, 8, 2) pentru RTU

5: Verificare impar (O, 8, 2) pentru RTU

1

 

Defecte comune si soluții. Coduri de eroare

 Note: Diagrama de coduri de eroare este în curs de actualizare. Unele produse utilizează schema veche, iar altele utilizează cea nouă, care sunt listate în "Afișare cod defect".

Cod de defect

Tip defect

Cauze posibile

Solutii

OUt1

E1

Unitate convertizor Protecție fază U

•ACC/DEC prea scurte.

Modul IGBT defect

•Eroare de funcționare datorată interferențelor.

•Conexiunile cablurilor sunt slabe

•Punere la pământ (scurt fază – pământ)

•Descărcări electrice datorate condițiilor improprii de mediu.

•Creșteți timpul ACC/DEC.

•Înlocuiți convertizorul.

• Verificați dacă dispozitivele și sistemul sunt împământare în mod fiabil.

•Verificați daca anumite fire sunt slab prinse.

•Verificați dacă conexiunile la motor sunt greșite sau daca sunt conectate accidental la pământ.

•Înlăturați cu regularitate urmele de praf sau ulei din interiorul convertizorului.

OUt2

E2

Unitate convertizor Protecție fază V

OUt3

E3

Unitate convertizor Protecție fază W

OC1

E4

Supracurent în timpul ACC

•ACC/DEC prea rapide.

•Tensiune de alimentarea prea scăzută.

•Putere convertizor prea mică

•Schimbări bruște ale sarcinii

•Curent dezechilibrat pe ieșire

• Puternice interferențe externe (comutare contactori sau împământare slabă)

•Creșteți timpul ACC/DEC.

•Creșteți tensiunea pe alimentare.

•Alegeți un convertizor de putere mai mare.

•Verificați dacă există blocaje ale motorului, conexiuni în scurt sau pierderi ale sarcinii.

• Verificați dacă tensiunea pe ieșire are anomalii și dacă impedanțele motorului sunt dezechilibrate.

•Verificați dacă exista interferente puternice (contactori in apropierea cablului către motor, si conectarea fermă la priza de pământ)

OC2

E5

Supracurent în timpul DEC

OC3

E6

Supracurent în timpul funcționării la viteză constantă

OV1

E7

Supratensiune in timpul ACC

•Timp ACC/DEC prea scurt.

•Tensiune de intrare anormală.

•Motor pornit când se rotește.

•Energie regenerativă prea mare.

•Frânare dinamică dezactivată.

•Creșteți timpul ACC/DEC.

•Verificați sursa de alimentare.

•Folosiți funcția de urmărire a vitezei la pornire.

•Adăugați dispozitive pentru frânare dinamică sau unități regenerative. •Setați parametrii pentru frânare dinamică.

OV2

E8

Supratensiune in timpul DEC

OV3

E9

Supratensiune in timpul funcționării la viteză constantă

UV

E10

Defect subtensiune pe bus

•Tensiune de alimentare prea mică.

•Afișare eronată a tensiunii

• Închiderea anormală a contactorului tampon.

•Creșteți tensiunea de alimentare. Contactați-ne.

OL1

E11

Suprasarcină motor

•Tensiune rețea prea scăzută.

•Curent nominal al motorului incorect

•Blocare motor sau variații bruște ale sarcinii prea mari.

•Creșteți tensiunea de alimentare.

•Resetați curentul nominal trecut in parametrii motorului.

•Verificați motorul și ajustați valoarea de amplificare a cuplului.

OL2

E12

Suprasarcină convertizor

•ACC prea rapidă.

•Repornirea motorului in timpul rotirii.

•Tensiune de alimentare prea joasă.

•Sarcină prea mare.

•Putere convertizor prea mică.

•Creșteți timpul ACC.

•Evitați repornirea in timpul rotirii sau activați funcția de urmărire a vitezei.

•Creșteți tensiunea de alimentare (rețea).

•Alegeți un convertizor mai mare.

SPI

E13

Pierderea fazei pe intrare

•Pierderea unei faze R/S/T pe intrare sau fluctuații mari.

•Șuruburile bornelor de intrare sunt slăbite.

•Verificați dacă sunt anomalii pe intrare sau dacă sunt conexiuni slăbite.

•Verificați parametrii pentru a examina defecțiunea.

SPO

E14

Pierderea fazei pe ieșire

•Cabluri defecte pe ieșire sau cu punere la pământ.

•Lipsă fază U/V/W sau sarcină trifazată puternic dezechilibrată.

•Verificați dacă sunt defecțiuni pe cabluri sau contacte slăbite.

•Verificați dacă sunt fluctuații bruște sau impedanțe dezechilibrate ale motorului.

OH2

E16

Supratemperaturămodul invertor

•Canal evacuare aer înfundat sau ventilator defect.

•Temperatură ambientală prea ridicată.

•Timp îndelungat de funcționare in suprasarcină.

•Eliberați calea de evacuare sau înlocuiți ventilatorul.

•Păstrați o temperatură ambientală scăzută

•Alegeți un convertizor de putere mai mare.

CE

E18

Defect comunicație RS485

•Rată de transfer nepotrivită.

•Defect linie de comunicație.

•Adresă de comunicație incorectă.

•Comunicația este afectată de interferențe puternice

•Setați rata de transfer potrivită.

•Verificați cablarea portul de comunicație.

•Setați corect adresa de comunicație.

•Înlocuiți sau schimbați cablarea ca să îmbunătățiți protecția anti-interferențe.

tE

E20

Defect autotuning motor

• Puterile motorului si ale convertizorului nu se potrivesc.

•Setarea incorectă a parametrilor motorului.

•Setările parametrilor de autotuning se abat brusc de la valorile standard.

•A expirat timpul de autotuning.

•Schimbă modelul de convertizor.

•Setează corect tipul motorului si parametrii de pe plăcuță.

•Eliberați sarcina motorului si reluați autotiningul.

•Verificați cablarea motorului și parametrii setați.

• Verificați dacă frecvența limită superioară este mai mare de 2/3 din frecvența nominală.

dEu

E34

Defect de deviere a vitezei

•Sarcină prea mare sau blocată

•Verificați dacă sarcina este prea mare, creșteți timpul de detectare a deviației de viteză, sau prelungiți timpii ACC/DEC.

•Verificați parametrii motorului, si efectuați iar autotuning pentru pentru parametrii motorului.

•Verificați setările de controlul in buclă al vitezei.

STo

E35

Defect de setări incorecte

•Pierderea sarcinii

•Setarea incorectă a parametrilor motorului SM.

•Parametrii incorecți setați prin autotuning.

•Convertizorul este decuplat de motor
•Aplicație de slăbire a fluxului (turația creste peste cea nominală, cuplul scade)

•Verificați dacă sunt suprasarcini sau blocaje.

•Verificați setările motorului si ale tensiunii contra-electromotoare EMF

•Efectuați iar autotuning pentru parametrii motorului.

•Creșțeți timpul de detectare al ajustărilor greșite.

•Ajustați coeficientul de slăbire a fluxului si parametrii buclei de curent.

 

Aici gasiti convertizoarele GD20 si GD270.